Syv tendenser i detailhandlen

Frank Heskjær, detailchef i EDC Erhverv, udpeger nogle af de tendenser, som efter hans vurdering vil præge dansk detailhandel de kommende år.

1. Flere spisesteder

Kaffebarer og spisesteder – eller food & beverage – har vundet kraftigt frem de senere år, og nogle er begyndt at tale om, at mætningspunktet måske er ved at være nået.

”På kort sigt kan der komme et dyk, fordi coronakrisen har ramt spisestederne meget hårdt. Flere store kæder lukkede afdelinger, og mange nyetablerede i branchen er gået konkurs eller balancerer på randen af konkurs. Men på lang sigt vil vi spise mere ude – ligesom man oplever andre steder i Europa og i USA. Jeg kan ikke forestille mig, at vi har set det sidste på det her område, vi vil nok se nogle nye typer af spisesteder – og måske har coronakrisen vænnet flere til at købe færdiglavet mad.”

2. Blandingskoncepter

DetailFOKUS har tidligere beskrevet, hvordan to forskellige typer af butikker deler lokaler og dermed supplerer hinanden. Fx har Arbejdernes Landsbank indrettet to afdelinger med konditori, i køkkenbutikken Reform serverer La Cabra kaffe, mens møbel- og interiørbutikken Rue Verte har en mindre Joe & The Juice. På side 8-9 kan du læse om verdens største cykelabonnementstjeneste, Swapfiets, hvor vi har hjulpet dem med nye lokaler med showroom, cykelværksted og et shop-in-shop-koncept med indbygget café.

”Det kommer til at fortsætte, fordi det er ganske fornuftigt. Vi har kendt ideen mange år – fx med blomsterhandleren, som også sælger vaser. Og vi kommer nok til at se endnu mere: Dem, som køber dyre jakkesæt hos Kaufmann, interesserer sig typisk også for god vin, og så kunne tøjbutikken da lige så godt tilbyde noget vin til kunderne. På samme måde kunne butikker med dametøj supplere med makeup – det er samme kundegruppe. Det er ret åbenlyse muligheder, men jeg er sikker på, at vi vil se endnu mere opfindsomhed og fantasi på dette område.”


3. Flere kanaler - og lynlevering

Omnichannel og same day delivery er nogle af de mest aktuelle begreber i dagens detailhandel.

Omnichannel handler om, at butikkerne bruger flere kanaler. Fx har Bolia langt fra alle sine møbler stående fysisk i butikken, men kan vise alle modeller og farver på iPads. På samme måde har Nike ikke alle farver og modeller stående, men kan levere dem hjem til kunden. I udlandet er Amazon længst fremme med at levere samme dag. Det betyder, at butikken kan fortælle kunden, at ”den har du i løbet af eftermiddagen. Det giver kunden en stærk oplevelse.”

”Konceptet med omnichannel og hurtig levering indebærer, at selv butikker med pladskrævende sortiment kan nøjes med fx 200 m2 og derfor kan rykke ind på de centrale beliggenheder i bymidterne, mens lageret ligger på en mark uden for byen. Det kan du læse mere om på side 16, om voksende interesse for bynære logistikfaciliteter.”

4. Brick & Click

”Coronakrisen har fået flere detailhandlende til at indse, at moderne butikshandel bør omfatte både fysiske butikker med mursten (bricks) og netløsninger, hvor kunden ved et klik derhjemme kan bestille varer – til afhentning i butikken eller levering hjemme. Under coronakrisen blomstrede nethandlen, og den har sikkert vænnet flere forbrugere til at handle over nettet.”


5. Bæredygtighed

”Når coronakrisen er lagt bag os, og klimadagsordenen vender tilbage, går der ikke lang tid, før bæredygtighed og genanvendelighed kommer på dagsordenen. Vi ser allerede inden for boligbyggeri, at investorer, lejere og købere lægger vægt på at minske CO2-aftrykket, bæredygtighed og genanvendelige materialer. Udviklingen vil brede sig til detailhandlen, for bæredygtighed indgår i værdigrundlaget for mange brands og butikker – og for deres kunder. Det kommer til at være et vigtigt parameter for at vælge lejemål.”

Udlejer kan fx tænke i energirenovering med bedre isolering og måske nye vinduer og dørpartier – og nogle steder kan solceller kobles på energiforsyningen.

 

6. Personlig markedsføring - i butikken

”Mange af os er med i kundeklubber, hvor Matas og andre sender os mails eller breve med personlige tilbud, tilpasset efter vores forbrug og andre oplysninger. Nu er den samme model nået til de fysiske butikker, fx skanner man en kode ved indgangen til butikkerne i Zara-modebutikkerne. Så får man på sin mobil individuelt tilpassede tilbud, mens man er i butikken. Det giver butikken et mersalg, mens kunden får en bedre oplevelse ved at få hjælp til sine indkøb og måske få ekstra gode tilbud.”

7. Butikker uden bemanding?

Forretninger helt uden bemanding er en slags joker på en tendens i fremtidens detailhandel.

”Vi ser det flere steder i udlandet, og herhjemme sælger en butik i Aalborg T-shirts helt uden personale. Det er supersmart, kunderne får adgang ved at skanne QR-koder ved indgangen, og så skanner de selv varerne og betaler med kort. Når varer er betalt, frigøres alarmen fra produktet. Det fungerer på samme måde som i de supermarkeder, der har indført selvbetjeningskasser. Det holder omkostningerne nede og kan med tiden måske få en vis udbredelse herhjemme.”